14/12/2006

800.000 x 1 jaar

Volgens de Washington post is de databank van de "Universiteit of California, Los Angeles" gekraakt. De computerinbrekers moeten zich zowat een jaar geleden toegang verschaft hebben tot het systeem. Dat bevatte gegevens van 800.000 personen, waaronder personeel, studenten en vroegere studenten.
Gegevens als sociale zekerheidsnummer, adres, geboortedatum enz waren in de databank aanwezig. Er waren ook gegevens aanwezig over dossiers voor aanvraag van financiele hulp, en gegevens over ouders van sommige studenten.
In principe zijn geen rijbewijs of financiele gegevens als credit card gegevens aanwezig.
Volgens de universiteit werd een nog niet bekendgemaakt beveiligingsprobleem gebruikt om in te breken in de databank. Vroeger in 2005 werd een databank van de "University of Southern California" al gekraakt. Daarin zaten gegevens over 270.000 personen.
Interessant is wat het onderzoek van de Universiteit opleverde: de inbreker bleek op zoek te zijn naar "Social Security" nummers.

In de VS hebben de mensen geen identiteitskaart, en de diefstal van gecombineerde gegevens wordt dikwijls gebruikt om zich voor te doen als die persoon in frauduleuze transacties.

Niet om te spelen

De gouverneur van de staat Illinois liet wetten opstellen om computerspelletjes te verbieden. Maar die waren duidelijk ongrondwettelijk en een rechtbank verbrak die wetten dan ook na een klacht van de ESA, die de fabrikanten van computerspelletjes vertegenwoordigt. De rechter oordeelde dat het niet aan de staat toekomt om dat soort maatregelen te nemen.
De ESA eist de juridische kosten terug van de staat, meer dan een half miljoen dollar, en kreeg ook daar gelijk. Omdat de staat talmde met de vergoeding van die kosten dreigt de rechter nu met de maatregelen te nemen die nodig zijn om het geld terecht te doen komen. De originele zaak dateert van 2005, en een gedetailleerd financieel plan zou nu tegen woensdag op tafel moeten liggen.

ESA = Entertainment Software Association.



.

Lopend vuurtje

In de VS gaat de overheid onderzoek doen naar de reklame die mikt op spontane verspreiding van een boodschap. Daarbij is het de bedoeling dat het lijkt alsof het een spontaan ontstane hype is, terwijl er eigenlijk een marketingcampagne achterzit. Middelen zijn websites als YouTube, waar filmpjes kunnen gepost worden waarbij het lijkt alsof het gemaakt is door een gebruiker van een gadget en niet door de fabrikant. Voor zo'n campagnes worden termen gebruikt als "Viral Marketing" en "Guerilla marketing"

Guerilla marketing doet denken aan graffiti die eigenlijk reklame is, zoals de witte tags op de voetpaden onlangs in Antwerpen.


Google web toolkit

Google heeft een Google Web Toolkit ontwikkeld om web applicaties mee te bouwen. De "GWT" is een Java ontwikkelomgeving voor AJAX programma's, en genereert javascript en html.
Zelf ontwikkelde Google er bv Google Maps en GMail mee.
Ze kondigen nu aan dat ze de broncode van de toolkit gaan vrijgeven. Bovendien willen ze het in de toekomst helemaal als open source project verder ontwikkelen. Daarvoor zullen ze de Apache 2.0 licentie gebruiken.

De sourcecode is niet alleen interessant om mee te bouwen aan de volgende versie van de Web Toolkit.
Er zit heel wat code in die dient om eigenaardigheden en incompatibiliteit van browsers op te vangen. Die code is voor veel web-ontwikkelaars interessant.



Gezellig Kerstkado

Volgens de online versie van de San Francisco Chronicle is er protest tegen een computerspelletje dat er in een supermarktketen verkocht wordt. Het spel heet "Left Behind", en speelt zich af in New York City. In het spel moet de speler andere figuren bekeren tot het Christendom of hen anders doden.
In het begin van het spel kan je kiezen uit verschillende figuren, en het perspectief van waaruit je speelt. Dat is ofwel de christelijke kant, ofwel de duivelskant, maar aan die kant kan je niet winnen. Je herkent daar verderfelijke figuren als popsterren en zo; in hun buurt komen is al genoeg om "karma" te verliezen in het spel.
Het bedrijf dat het spel maakte, was vroeger aktief met andere "Christelijke produkten" als bijbelsoftware.
Het spel zou verkocht worden in meer dan 10.000 winkels en kost rond zo'n 40 dollar.
.

<<==