09/12/2004
Copyleft dag
In Belgie gaat op 9 december een "open content" of "copyleft"-dag door, georganiseerd door RadioSwap, een organisatie voor samenwerking van aantal alternatieve radio's.
De aangesloten en deelnemende radio's over heel het land spelen die dag alleen materiaal dat zogenaamd "copyleft" is. Het komt er op neer dat men vrij is het materiaal te gebruiken, spelen, en verdergeven, afhankelijk van de mate van vrijheid die de auteurs gegeven hebben. Ze vestigen hierbij de aandacht op het bestaan van allerlei andere vormen van auteursrechten dan de diegene die toegepast wordt door Sabam. De creative commons licenties geven naargelang de keuze van de auteur een aantal mogelijheden tot sampelen, spelen, en copieren van het werk. Er zijn verschillende circuits waar copyleft al veel gebruikt wordt, zoals in electro en hardrock. Veel beginnende artiesten zien er een mogelijkheid in om de controle over de rechten in eigen handen te houden. Nadeel is dat deze vorm sterk gediscrimineerd wordt door de traditionele media, en gemarginaliseerd wordt door de muziekindustrie.

Vrije software groeit
- Van Abiword is versie 2.2 uitgegeven. Het is een opmerkelijk lichte tekstverwerker die naast zijn eigen teksten ook die van andere populaire tekstverwerkers kan gebruiken. Hij is veelgebruikt op Linux en Windows computers, maar er bestaat van Abiword 2.2 nu ook een Mac OS-X versie. Verder bestaan er ook versies voor enkele andere unixen, BSD en BEOS.
Het pakket werd genomineerd door verschillende Linux magazines. De broncode is vrij te downloaden van de website van het project: www.abisource.com/download. Hun webserver hebben ze gekocht met giften, en hij is aangesloten op een internetverbinding van de universiteit van Twente in NL.
-

Anti-spam campagne afgebroken
Lycos had een anti-spam campagne opgezet door het verspreiden van een speciale screensaver, die van hun website kon afgehaald worden. Op het moment dat die screensaver bij een gebruiker aktief wordt, gaat hij die servers, die door hardnekkige spammers gebruikt worden, lichtjes bestoken met internetverkeer. Het programma doseert het verkeer zo dat de servers niet overbelast worden. De bedoeling is het verkeer op die servers te doen oplopen, en daarmee ook de rekening voor de internetaansluiting van die servers. Zo hopen ze de kosten voor het spammen te verhogen zodat het commercieel niet meer interessant is voor de spammers.



.

Radio Centraal uit de ether
Door een technische storing was Radio Centraal uit de ether verdwenen op woensdagmiddag 8 december.
Dit valt bovendien kort na een officiele controle, die uitwees dat Centraal zich niet aan de beperking van het vermogen houdt. Hoewel Radio Centraal officieel erkend wordt als Radio is er op de locatie van Centraal een beperking opgelegd tot uitzenden aan 14 watt. Voor Centraal, betrokken in allerlei projecten gaande van onderwijs en cultuur tot sociale en samenlevingsprojecten, die doorgaan in de stad en ruime omgeving is dit ronduit een belachelijk vermogen. Om normaal te kunnen functioneren heeft Centraal zeker een paar honderd watt nodig. Bovendien valt het op dat "als paddestoelen" uit het niets opduikende commerciele radioprojecten vlot 1.000 tot 2.000 watt krijgen, en een niet commercieel radioproject dat 24 jaar zijn zelfstandigheid bewijst, gemuilkorfd wordt tot 14 watt.


Catch a Firefox
De groep vrijwilligers achter het Mozilla browser software project is een campagne begonnen rond de verschijning van de 1.0 versie van hun nieuwe Firefox browser. Behalve de vele banners die op websites over het internet te zien zijn, hebben ze een inzamelactie gehouden om geld te verzamelen voor een kranten- advertentie in de New York Times.
Als vzw zouden ze 50.000 dollar moeten verzamelen om de advertentie van 1 pagina groot, aan niet-commercieel tarief, te betalen. De krant zou de advertentie daarmee publiceren op een dag naar keuze binnen een tijdspanne van 2 weken.
Het was de bedoeling dat ze deze week al zou verschijnen. De oproep had echter zoveel succes dat men niet rondgeraakte met de verwerking van de gegevens. Op de advertentiepagina komen in het klein namelijk ook alle namen van de vrijgevigen. Elke keer er een naam bijkomt moet de computer een kwartier werken om de layout van de pagina opnieuw te berekenen. Er werd 250.000 dollar bijeengebracht op 10 dagen tijd. De advertentie wordt nu tegen kerstmis verwacht. Maar het succes van de browser staat nu al vast, de verwachte 1 miljoen downloads werden de eerste week van verschijnen gemakkelijk gehaald.

"Vuur!"
In Duitsland werd de campagne ook gevoerd, en er werd door de groep "Firefox Kommt" aktief geronseld om een advertentie te zetten in een krant die de donatoren mee bepaalden. De advertentie verscheen vorige donderdag in de Frankfurter Allgemeine Zeitung, en ze staken daarmee de Amerikanen de loef af. De grote kop luidde "Vuur!", gevolgd door een tekst die beschrijft hoe honderden programmeurs samenwerkten aan de revolutionaire browser, en hem aan de wereld schenken. De rest van de advertentie bestond uit de namen van de meer dan 2400 sponsors.
Uiteindelijk was er nog geld over, en dat werd geschonken aan de Europese Mozilla Foundation, die voor de ondersteuning van de mozilla projecten zorgt.
De campagnesite is terug te vinden op www.spreadfirefox.com, en die bevat promotiemateriaal voor op websites zoals "banners" en "buttons".
Ook op andere plaatsen in Europa doken er trouwens campagnes op, zoals posters in Oslo.
.


.

www.abisource.com/download
www.spreadfirefox.com
.