Altavista verkocht
Hoewel nu waarschijnlijk Google de populairste zoeker op het internet is, was enkele jaren geleden het witblauwe logo van AltaVista het symbool voor een sterke zoekwebsite.
"Algoritmisch zoeken is een hoogtechnologisch produkt, dit was het juiste moment", vindt de voorzitter van Overture, dat 80 miljoen in aandelen en 60 miljoen cash voor de aankoop voorziet. Het bedrijf is nu al aktief in het verkopen van een goede plaats in de zoekresultaten op internet zoekmachines. Ze hopen de kennis van een zoekmachine te kunnen gaan combineren met de mogelijkheden van reklamebanners enz.en willen ook samenwerken met andere grote partners als AOL, MSN, en Yahoo.

Spam in het vizier
Spam is het laatste jaar een van de grote ergernissen van e-mail gebruikers geworden. Bedrijven verliezen er tijd van werknemers mee, prive personen krijgen een hoop ongewenste mail, dikwijls reklame voor pornosites of agressieve reklame voor een produkt of een website. Daarbij probeert men alles om de ontvanger te doen klikken op een of andere link of icoon. Ook het filteren op afzender wordt zo goed als onmogelijk; er worden willekeurig afzenders ingevuld, meestal heel gewone voornamen zodat de kans groot is dat je wel iemand met zo'n naam kent, en je de mail ook opent.
De adressen worden door automatische programma's, oogstmachines of bots genaamd, van websites gelezen en opgeslagen in databanken, die dan verkocht worden aan reklamemakers. In de VS bestaat een vereniging tegen spam, JunkBusters genaamd.



.

Klacht tegen onbekenden
MS diende een klacht in tegen onbekenden. Ze ergeren zich aan het misbruik van adressen van hotmail gebruikers. Zelfs iemand die een nieuw adres maakt en het nooit aan iemand meedeelde, en er geen enkele mail mee verstuurt, kan toch spam in zijn bus krijgen. Ook filters zijn geen echt afdoend middel omdat de verzenders van spam altijd van afzender adres en onderwerp wisselen, en dikwijls ook onjuiste gegevens opnemen.
Ondertussen zijn er in de VS al een aantal rechtzaken tegen spammers gewonnen, oa. door AOL. MS haalde een wet op computer fraude en misbruik aan, naast schending van bedrijfsgeheimen en misbruik van informatie.
Nu gaan de - al dan niet - gratis e-mail diensten ook niet vrijuit. Bij het maken van een e-mail adres is er een vakje dat onopvallend aangeeft dat je op een of andere manier toestemming geeft om commerciele mail te krijgen.
Zelfs betalende internetproviders maken van hun informatieve mail een verdacht mengsel van echte informatie over hun diensten en "commerciele informatie", versta "reklame". Daarbij gaan ze er vanuit dat je de mails van je eigen provider aandachtig bekijkt omdat er technische wijzigingen in zouden kunnen staan, waar het goed functioneren van je internetverbinding of e-mail afhangt.









.


.
.