Niet alleen problemen met muziek op internet
Naast alle Napster ellende is er gelukkig ook een andere invalshoek mogelijk. Eind april vond in New York de New York Music en Internet Expo plaats. Daar stelde de Electronic Frontier Foundation zijn campagne voor audiovisuele vrije expressie voor. Een onderdeel van CAFE, zoals de campagne afgekort wordt, is de nieuwe Open Audio Licentie. Dit is een licentievorm die iedereen toelaat om het werk van de auteur die het daaronder uitbrengt, vrij te kopieren delen, verspreiden, spelen en aanpassen, in ruil voor erkenning van de artiest.

De bedoeling is het mogelijk te maken voor de muzikanten die dat willen, om een rijke publieke verzameling van creatief werk te maken waarop verder gebouwd kan worden door het als expressievorm te gebruiken.

Artiesten die hun werk onder de Publieke licentie uitbrengen kunnen dat doen om naam te maken. Door hun werk vrij bereikbaar te maken krijgen ze sneller erkenning bij het publiek. Als symbool kiezen ze de (O) in plaats van de (c). Het werk mag dan legaal verspreid worden via online- bestandsuitwisselings systemen zoals Napster, of mag vrij van rechten gespeeld worden door DJ's. Op zich is dit niet nieuw. Ook een band als Grateful Dead zou zijn fans al aangespoord hebben om zijn muziek te copieren en door te geven.
Volgens de woordvoerder Robin Gross is het de bedoeling een brug te slaan tussen het publiek en de makers, waarbij het muziek meer vrijheid wordt toegekend om van de muziek te genieten, terwijl de artiest toch zijn erkenning krijgt. De EFF campagne CAFE werd gestart in 1999, toen al duidelijk werd dat de ingewikkelde sociale strukturen en wettelijke bepalingen als reaktie op nieuwe technologien tekortschoten. Ze zijn ervan overtuigd dat de nieuwe wetten en copieerbeveiligingstechnieken het publiek alle elementaire rechten ontneemt, en gewone gebruikers criminaliseert.

EFF zelf bestaat al sinds 1990, en probeert de burgerrechten van vrijheid van expressie te verdedigen in de digitale wereld. Hun web-site zit op www.eff.org.





Open Audio License
Een van de voorwaarden bij verspreiding van het werk is dat de oorspronkelijke auteur de erkenning krijgt van het werk, waarvoor zijn gegevens moeten vermeld worden bij de verspreiding. In de licentietekst luidt dat als volgt:
(1) The notice "(O)" that indicates the work is released under the EFF Open Audio license; (2) the identity of the Original Author; (3) the title of the work (at Original Author's option); and (4) how the first listed Original Author may be contacted (at Original Author's option).
In de praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe dat kan toegepast worden. Duidelijk is dat hier dikwijls een website of e-mail adres zal gebruikt worden als manier om de artiest rechtstreeks te kunnen bereiken of feedback te geven.
Een andere belangrijke bepaling is dat als je een werk dat onder de Open Audio License valt, zelf wil gebruiken, dat alleen mag onder de voorwaarden van die Open Audio License. Dat betekent dus dat als je er een cover van maakt, of de tekst op andere muziek zet, of de muziek zelf voor iets anders gebruikt, je dat alleen mag als je het resultaat ook als OAL uitbrengt. Dit lijkt vrij logisch: een werk dat publiek is, moet het blijven; ook als het gebruikt of verwerkt wordt.
De EFF Open Audio License kan je vinden op www.eff.org/IP/Open_licenses, op dit moment heeft die versienummer 1.0. Er werd en wordt via het net nog voortgewerkt aan het bijhorende ideengoed. Zo is online ook een Frequently Asked Questions te vinden: een document dat veel gestelde vragen over de materie citeert en beantwoordt.
Voor andere verwijzingen ivm auteurs die vrijheid verlenen aan hun creatief werk, kan je terecht op www.copyleft.be.


.





.
.