Nauwkeurig tot 2 cijfers ... voor de komma
Bankcontact, pc-banking, home banking, bankautomaten, ... We geraken er meer en meer vertrouwd mee. Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid van al deze systemen? Het is als gebruiker moeilijk, zo niet onmogelijk om daar een zicht op te krijgen. De betrokken instellingen zijn meestal ook niet geneigd om fouten in het systeem aan de grote klok te hangen. Dus is de kans groot dat ons beeld positief vertekend is.
- klant heeft zelf fout ontdekt, na het zien van de verrichting. Bank heeft klant niet verwittigd. - effect: leverancier heeft niet juiste bedrag gekregen, loon onjuist uitbetaald, ... - lange termijn-effect: vertrouwen in de informatica van de bank licht geschokt. -> 19/02/98 doorgestuurd met KB basic voor onmiddellijke uitvoering. ?: laatste 2 cijfers bleken verdwenen bij uittreksel. Hoe komt dat? Iets te maken met Euro (2 beduidende cijfers) of met de fusie met een andere bank? 16.000 transacties in de fout.