Oracle baas Larry Ellison had al langer laten doorschemeren dat zijn bedrijf in de Linux business zou stappen. Hij sprak daarbij zijn twijfels uit over de capaciteiten van RedHat, maar misschien was dat ook een manier zijn om zich te positioneren: onmiddellijk het grootste bestaande Linux bedrijf aanvallen. Linux Format, een Engels tijdschrift, bracht donderdagavond nieuws over Oracle's eerste Linux stap. Hun site werd prompt ge-slash-dot en was dagen niet meer bereikbaar. (vrijdag, zaterdag, zondag, ..). Het was een bespreking van de Linux versie van Oracle, waar ze blijkbaar een copie van in handen kregen die ze installeerden. De aandelen van Red Hat doken een vierde naar beneden op de beurs: ongeveer van 19 naar 14 dollar (om nadien te stabiliseren op 16) Oracle heeft 4 keer zoveel personeel op "support" als RH, en Oracle haalde vorig jaar een 50 keer grotere omzet als RH; 14.4 miljard dollar omzet tov 278 miljoen dollar voor RH. Opvallend is echter dat ook Oracle's aandeel daalde, maar slechts een halve dollar en eigenlijk steeg het aandeel al sinds juni. Langzaam sijpelde het dan door dat Oracle "Unbreakable Linux" zou gaan aanbieden. Het is dezelfde software als die van Red Hat maar zonder de Red Hat logo's. Ze gaan er wel dienstverlening voor aanbieden, en bovendien voor een lagere prijs. Ze zouden (omgerekend van dollars) zo'n 315 euro vragen voor een pakket dat bij Red Hat 785 euro kost. Het gaat daarbij echten niet over een doos met Linux CD's in de winkel voor installatie op de PC thuis. Oracle werkt voor de markt van Grote Databanken, en is daar concurrentie voor IBM's DB2. Die databanken draaien dikwijls op Linux machines omdat het de goedkoopste Unix-oplossing is. IBM heeft een eigen Unix, en heeft ook al lang in Linux geinvesteerd, onder meer in samenwerking met Suse (nu van Novell). Oracle stapt nu op de Linux markt door de Linux-diensten aan te bieden, zonder zelf een eigen distributie te moeten ontwikkelen. Viral marketing slaat terug Universal, een filmstudio die "viral marketing" in gang stak voor een DVD, besefte nogal laat dat het buiten hun controle uitgroeide. Ze wilden de fan-promotie doen stoppen en dreigden met boetes tot 9000 dollar voor gebruik van gelicentieerd materiaal. De fans reageerden door facturen te sturen voor hun marketing-inspanningen. De oorspronkelijke tv-serie "Firefly" had in bepaalde milieus een cultstatus bereikt, en Universal vond het een beter idee om geen tweede reeks van de TV-serie te maken, maar in plaats daarvan een volledige film met de naam "Serenity". Het was met de fanbasis van de tv-serie dat een "community" werd opgebouwd met verschillende fansites. Dat moest dienen om de hype groot genoeg te maken om het uitkomen van de "Serenity" DVD te promoten. Dat lukte goed, want op nummer 1 op Amazon.com's bestsellerlist prijkte "Serenety". Maar wat Universal niet aanstond was dat op nummer 2 de oorspronkelijke Firefly DVD stond, de oudere compilatie van de tv-reeks. Daarmee was het duidelijk dat Serenity zijn succes eigenlijk te danken had aan de Firefly hype, en het bedrijf wilde dat stoppen. Maar het was niet zo gemakkelijk om die groep, die op zijn hoogtepunt bestond uit 75.000 leden, te doen ophouden met praten over de oorspronkelijke tv-serie. En veel fans hadden zelf een hoop werk gedaan, waaronder ontwerpen enz, en die zouden ze nu allemaal plots van het web moeten halen volgens de brieven van de juridische dienst van Universal. Sommige fans kregen dan het lumineuze idee om een factuur te sturen. Aangezien ze eerst werden aangemoedigd om het materiaal te gebruiken en achteraf plots de voorwaarden veranderen kunnen ook zij hun voorwaarden veranderen vinden ze. |
Na het officieel uitbrengen van de nieuwe versie van Firefox liep het storm op de download site. Er waren topmomenten tot 30 downloads per seconde op "getfirefox.com". De interesse is groter dan bij vorige versies: - Bij het verschijnen van Firefox 1.0 haalden ze 1 miljoen downloads op de eerste dag. - Bij daaropvolgende versie Firefox 1.5 haalden ze 1,5 miljoen downloads op de eerste dag. - Nu, bij het verschijnen van Firefox 2.0 halen ze meer dan 2 miljoen gebruikers na een dag. Er valt in ieder geval bij te vermelden dat het Mozilla team deze Firefox 2.0 als een volledig nieuwe versie beschouwt. Wie dus een oudere versie heeft zal deze niet automatisch vervangen zien worden door 2.0 als hij de security updates binnenhaalt. Je moet deze versie echt downloaden om ze te installeren. Krita Krita 1.6 is verschenen. Het is een pixel-tekenprogramma voor KDE de Linux Desktop. Het probeert zich meer dan de Gimp te specialiseren op het creeren van nieuw werk. Zo heeft het bv speciale voorzieningen voor waterverf effecten. Het heeft in de nieuwe versie uitbreidingen gekregen als "bezier-curves", perspectief-tools, layer masks, enz. De man achter het programma de Nederlander Boudewijn Rempt. Site: http://koffice.org/krita/ Mogelijke oorzaak van wiegedood De krant "The Globe and Mail" brengt het verhaal van onderzoekers die een verschil hebben gevonden tussen babies die sterven aan wiegedood, en een vergelijkende controlegroep. Ze vermoeden dat de oorzaak van drie vierde van de wiegedood gevallen te maken heeft met een fout in het systeem dat de serotonine regelt. Dat is de chemische stof die levensbelangrijke functies bestuurt, zoals ademhaling. Wetenschappers hopen nu opsporing en preventie te kunnen ontwikkelen. Zwakke plek van de OLPC Het project om goedkope computers (laptops voor 100 dollar) te leveren aan kinderen in ontwikkelingslanden heeft een probleem met de aantallen die thuis verkocht moeten worden. Er zijn voorlopig veel te weinig kopers in de VS die het toestel voor 300 dollar willen kopen. Voor elke zo verkochte laptop wordt er immers 1 geleverd aan de klant, en de 2 anderen aan die landen. Tot nu to heeft men maar 3.678 bestellingen, terwijl men de doelstelling had gezet op 100.000. De stand van zaken kan gevolgd worden op de pledgebank website. Daar zie je ook de lijst met namen van de 500 laatste bestellers. Maar het systeem van voorafbestellen werd afgesloten op 31 oktober en omdat het nagestreefde getal niet gehaald is, blijft het afwachten wat nu gaat gebeuren. Het is een enorm radikaal project, dat de bedoeling heeft de laptops bij de kinderen te brengen, en die zo de kans te geven van kennis op te doen, te delen, en te ontwikkelen. Daarmee springt het initiatief over de hoofden van de overheid, de school, de leraars. Het legt het middel tot ontwikkelen rechstreeks in de handen van de kinderen zelf, en hoopt dat daaruit ook heel wat creaties van eigen inhoud zullen vloeien. Zodat er bv een eigen software-industrie kan ontwikkelen, verschillend naargelang de noden en de cultuur van het land. De afkorting OLPC staat voor de oorspronkelijke naam van het project: "One Laptop Per Child". http://www.pledgebank.com/100laptop |