13/07/2006
Instant Message uitwisseling

De IM netwerken van Microsoft en Yahoo gaan aan elkaar gekoppeld worden. Daardoor kunnen de gebruikers van de 2 netwerken rechtstreeks met elkaar praten via hun Instant Messager-programma.
De concurrentie tussen de netwerken zorgde er vroeger voor dat ze niet compatibel waren. Samen claimen ze 350 miljoen registraties te hebben.
Het is de bedoeling het verkeer over veilige verbindingen te laten verlopen, waarbij het versleuteld zou worden met SSL: Secure Socket Layer.

Virtualisering devalueert Windows

Microsoft paste zijn licentiepolitiek aan voor gebruik van Windows in VM's (Virtual Machines). Daardoor mag van bepaalde versies tot 4 installaties op een machine gebruikt worden door eenzelfde gebruiker. Ook hulpsoftware als hun "Virtual PC" stellen ze nu gratis ter beschikking als download.
Door virtualisering of Virtual Machines is het mogelijk om op 1 computer tegelijkertijd verschillende systemen te draaien. Dat betekent dat je bv op een Linux machine verschillende linux distributies naast elkaar kan draaien, of dat je op een Windows machine verschillende keren Windows kan opstarten naast elkaar. Ook mengvormen zijn mogelijk met Windows dat draait op een Linux systeem. Op het scherm heb je dan bv twee vensters, en in ieder venster draait een Windows systeem. Voor commerciele systemen als Windows stelde zich dan de vraag of er ook telkens een licentie gekocht moet worden voor elk opgestart systeem. In principe moest dat, en daardoor was het veel goedkoper om verschillende Linux systemen naast elkaar te laten draaien op één computer.
VMware Server 1.0

VMware is al geruime tijd een drijvende kracht achter de virtualisering van computerssystemen. Ze begonnen geruime tijd geleden met het aanbieden van gratis downloads om hun produkt dat in ontwikkeling was, te laten uitproberen.
Ondertussen is hun VMware server uit het beta-stadium tot volwaardige 1.0 versie geworden. Het is nog steeds te downloaden, evenals verschillende voorbereide virtual machines.
Virtuele machines worden onder meer gebruikt bij internetproviders, waar de webserver die klanten huren bestaat uit een virtuele server naast die van andere klanten, op een grote server met extra veel geheugen en opslagruimte.
Ook voor voor programmeurs bij het testen van software is het handig; als je Windows crasht in het venster van de virtuele machine, is die veel sneller in dat venster terug opgestart dan als je een echte pc zou moeten opnieuw opstarten.


Deze CD vernietigd zichzelf

Sony heeft ontkent dat ze de zichzelf beschadigende cd zullen toepassen voor computerspelletjes in de PS3. Jaren geleden namen ze een patent op een speciale spelcd; als je de CD voor de eerste keer gebruikt in een spelconsole, stelt de cd zich af op die spelconsole, en maakt zichzelf onbruikbaar voor alle andere consoles.
Stel dat je spelconsole defect geraakt en je een nieuwe moet kopen, moet je blijkbaar ook al je spelletjes opnieuw kopen. Dat idee zorgt voor onrust in de "gaming community", en blijkbaar is het nog te vroeg om het effectief toe te passen.
Met de harde concurrentie in die markt is het niet het moment om de spelers tegen je op te zetten.
Game Over voor Sega
Sega was korte tijd een succesvolle maker van computerspelletjes. Het bedrijf ging de concurrentie aan met andere fabrikanten als Nintendo. Daarvoor hadden ze hun 16 bit draagbare spelconsole Genesis. In tijden van 64 bit klinkt dat niet indrukwekkend, maar de tijdsgeest toen was 8-bit en dus was het wel spectaculair.
De firma werd opgericht door soldaten die terugkwamen van Korea. Ze hadden een gat in de markt gevonden met het exporteren van Amerikaanse cafespelen naar de kroegen rond de Amerikaanse basis ginder. Dat waren vooral flipperkasten en jukeboxen, maar door ermee bezig te zijn kergen ze een heel nieuw idee.
Ze draaiden de zaken om en begonnen ginder spelletjes te maken en die uit te voeren naar Amerika en Europa. Het bedrijf groeide en geraakte in handen van grote spel en media concerns.
De produktie gebeurde in Japan en het was een Japans bedrijf met Japanse leiding. Toch was het altijd de Amerikaanse en Europese markt waar de Sega zijn successen boekte, en van nul tot 50 procent marktaandeel haalden.
Het onevenwicht tussen het succes in het westen en het gebrek daaraan in Japan zette het bedrijf onder druk. De Japanse leiding volgde de managementsuggesties van het westen niet en liet daardoor zelfs een speciaal voor hen ontwikkelde chip schieten. Die kwam later bij de concurrentie terecht en werd daar een succes in de Nintendo 64.
Bij de introductie van de CD in spelconsoles lieten ze een kans liggen om samen met Sony een nieuw spelplatform uit te werken. De gevolgen daarvan zijn nu nog steeds merkbaar met de marktdominantie van Sony's PlayStation.

<<==