14/10/2004
Onafhankelijk nieuws staatsgevaarlijk
Vorige donderdag verdween plots een deel van de indymedia website van het net, waaronder die van verscheidene Europese landen en de Belgische afdelingen Luik, Oost- en WestVlaanderen en Antwerpen. Dat kwam doordat de politie in Londen de servers in beslag nam bij "Rackspace", de webspace provider van Indymedia, waar hun inhoud stond. Rackspace is een Amerikaans bedrijf, met een zetel in Londen.
Deze aktie gebeurde volgens eerste berichten op vraag van het FBI.
Volgens latere berichten waren het Italie en Zwitserland die oorzaak waren van die FBI aanvraag. Indymedia zelf kreeg niet te horen waarom of wat er aan de hand was. Ook de webhosting firma zweeg als vermoord. Op de site stopt hun afdeling met nieuwsknipsels over henzelf eind augustus. In hun press releases kan je tot 8 oktober gaan, maar er is niets te vinden over het gebeuren.
We hadden contact met Jay, een salespersoon bij Rackspace, maar die herhaalde op de vragen over Indymedia enkel dat " ze met niemand klantendossiers bespreken behalve met de klant zelf".
Nochtans klaagt Indymedia dat er 48 later nog helemaal niets besproken werd, en ze vermoeden dat de firma spreekverbod kreeg opgelegd. Ook de overheden in Groot-Brittanie of Verenigde staten gaven geen uitleg.
In de VS probeerde Diebold al met wettelijke middelen Indymedia het zwijgen op te leggen over de sinds vorige verkiezingen omstreden stemcomputers.

Controlefreaks krijgen klappen
De muziekindustrie heeft zich erg bedreven getoond in het lobbieen en dikwijls zijn zin gekregen. Ze slaagden erin de CD-prijs hoog te houden ondanks de volledig ingeburgerde techniek. De controle over de verspreiding van muziek leek hen niet te ontfutselen. Ze gingen onder meer te keer tegen lege opnamemedia en verspreiding van muziek via internet.
Veel wetten worden hen bijna op maat gemaakt en de bekommerdheid van het FBI over het respect voor de rechten van de artiesten is bijna ontroerend maar weinig toevallig. John Ashcroft van het ministerie van justitie in de VS kondigde meer middelen aan om namaak en kopieren te vervolgen, maar wilde niet zeggen hoeveel op welke tijd, noch welk resultaat daarmee bereikt zou worden.
De Recording Industry Association of America klonk dat alles als muziek in de oren.
Maar plots krijgen ze klappen van de andere kant.
Onlangs sloeg Wal-Mart met de vuist op tafel en eiste CD's onder 10 dollar. Zelf kunnen ze die dan verkopen voor een negen-komma- prijs, wat beter staat, en mogelijk klanten lokt. Zowel de winkelketen als de consumenten voelen al lang aan dat de CD-prijzen niet meer kloppen. Als een CD 16 dollar kost gaat daarvan 1,6 dollar naar de artiest, en de helft daarvan naar de kost om de cd te maken en te verpakken. De kosten en de winst van de labels en de promotie maken samen een grote hap uit: 7 dollar.
Wal-Mart blijkt de grootste CD-verkoper te zijn. Ze hebben een miljoenenpubliek in hun supermarkten en daarmee halen ze zo'n 20% van de verkochte albums voor de populaire muziek. Ze zorgden vroeger al voor de uitgave van "gekuiste albums" en de opmerkelijke trend van de "parental advisory" stickers.
Om hun winst veilig te stellen zal de muziekindustrie hier creatief uit de hoek moeten komen.
De inkopers zijn niet met de muziek zelf bezig en onderhandelen puur economisch. Als het niet kan op een voor hen interessante manier kunnen ze de ruimte van de muziekcd's evengoed vervangen door computerspelletjes of video's. Volgens Rolling Stone ontkent Wal-Mart de platenfirma's daarmee te chanteren.


.

Einde van Spamvrij Nederland
De site "spamvrij.nl" kondigde aan dat het zijn aktiviteiten stopt. Het komt erop neer dat de vrijwilligers bezweken onder hun succes. De site werd begin 2003 opgericht door Rejo Zenger, die een inventaris wilde maken van de NL bedrijven achter de spam. Na verloop van tijd werd een "stichting" opgericht om de site te beheren: "stichting spamvrij.nl". Op hun site kon je Nederlandse spam melden, en informatie vinden over de spamverzendende bedrijven, of de eigenlijke opdrachtgevers die door hen opgespoord werden. Naast de spamdefinitie, uitleg over de problemen die spam veroorzaakt, overzichtslijst van NL bedrijven en hun spamgolven, vond je zelfs een top 15. Dit leverde blijkbaar niet zodanige druk op dat het spammen in NL verminderde. Er kwamen integendeel steeds meer meldingen bij zodat de vrijwilligers van de site het werk niet meer aankonden en te veel afgeleid werden van het eigenlijke onderzoek. Na enkele poging om externe financiering te vinden voor het project plaatsten ze zondag het bericht dat de stichting ontbonden wordt.
De mensen achter de site gaan wel door met hun onderzoek.






.


.
.