Spam wurgt e-mail systeem
Spam blijkt niet alleen een probleem voor internetgebruikers die in hun mailbox de echte mail niet meer vinden tussen de reklameboodschappen, of voor bedrijven waar 40 procent van de post ongewenste reklame is. De internetproviders zijn het postsysteem langs waar de spam verstuurd wordt. En net zoals bij gewone post gaat reklamemail die verkeerd geadresseerd is terug naar de afzender. Zoals we vroeger al zagen wordt die afzender soms opzettelijk verkeerd ingevuld. Daardoor legt zo'n mail een heel biljartbaltraject af als hij de eerste keer niet op de bestemming komt.
Het versturen van die massale reklamemails kost de verzender nauwelijks geld, eigenlijk alleen de vaste kost van de aansluiting. Daarom is die verzender niet selectief; hoe meer mailadressen hoe beter. De internetproviders hebben echter wel last van het verkeer die zo'n gedrag oplevert. Mogelijk heeft dat tot gevolg dat in de toekomst een internetverbinding op gebied van e-mail anders aangerekend - of duurder zal worden.
Barry Shein is eigenaar van een ISP (internet service provider), en hij bestempelde spam als "publieke vijand nummer 1".
Hij noemt de systematische spamfirma's criminelen die tijd en middelen van anderen afnemen, en daardoor het hele e-mail systeem van het internet ondermijnen, en de leefbaarheid van kleine onafhankelijke internetproviders aantasten.
Hij berekende dat 30 procent van zijn personeelskosten verloren gaan aan spam. Dat gaat van het onderhouden van allerlei spam-filters tot het beantwoorden van telefoons van klanten over spam of missende mail die niet door de filter geraakte.
Ook de klanten zijn ontevreden over het spamprobleem. Het bestrijden van spam zou bedrijven tot 20 euro per jaar kosten. En door het inzetten van technologie wordt soms mail tegengehouden die toch betekenisvol was.
In Michigan werd al de wetgeving op misbruik van faxverkeer ingezet tegen spammers; de zogenaamde "junk fax law".

.



.

Nieuwe muziekapparatuur
Het ogg vorbis formaat als manier om muziek op te slaan begint steeds bredere acceptatie te krijgen.
Onlangs werden de werkzaamheden aangevat om een draagbare muziekspeler te maken die op ogg vorbis werkt. Daarbij zou ook software voorzien zijn voor koppeling met een linux systeem, waar ogg vorbis al langer als standaard wordt gezien.

Zachtere spam-wet
Washington heeft een wet tegen massa-e-mail reklame en commerciele mail met onjuiste informatie. Vooral afzender of onderwerp van berichten of verborgen verzendingspad wordt daarbij geviseerd. Er zijn schadevergoedingen voor individuen voorzien van 500 dollar per bericht, en voor internetproviders, die door de belasting van hun systemen extra kosten hebben, 1000 dollar per bericht.
Er is nu een wijziging voorgesteld in de vorm van Senaatswetsvoorstel 5734. Op het eerste zicht lijkt het een verstrenging van de bestaande wet, omdat alle reklame mail voorzien moet zijn van de letters "adv" van "Advertisement". Daardoor kunnen die berichten eenvoudig uitgefilterd worden voor wie dat wil. Anderzijds worden enkele uitzonderingen voorzien voor commerciele mail die gestuurd wordt door een bedrijf waarmee je al zakelijke relatie hebt; daarvoor zou de wet niet van toepassing zijn.
Consumentenverenigingen zien daar een addertje onder het gras. Want iedereen die een doorsnee computer kocht, heeft er ook een systeem bijgekocht en heeft dus een zakenrelatie met Microsoft, die tegelijk ook internetprovider is. Internetproviders zijn ook een categorie van bedrijven waar iedereen die een internetverbinding heeft dus een zakencontact mee heeft.
Als gevolg van deze wet is het duidelijk wie nog successvol commerciele mail en spam kan rondsturen. Het zal dan ook niet verwonderen dat Microsoft lobbyisten aktief bezig zijn het wetsvoorstel te promoten. Het voorstel dat nu al de "microsoft wet" genoemd wordt, wil ook de schadevergoedingen drastisch verlagen tot 10 dollar en beperken tot een maximumbedrag per dag.



.


.
.