Orbs
Gebruikers van e-mail worden geplaagd door heel wat ongewenste reklamemailwerk. Het zijn ongevraagde berichten die binnenkomen, en gemakkelijke tot 2/3 of meer van je binnenkomende post uitmaken. Dat betekent dat je internetverbinding langer openblijft om dingen te ontvangen die je niet wenst. Behalve negeren kan je een boze mail terugsturen, of een klacht sturen naar de provider, zichtbaar in de mailhoofding. Om hun identiteit te verbergen, maken spammers dikwijls gebruik van iemand anders' mailserver. Aangezien dat er niet een centrale instantie is die kan optreden op het internet, kan je weinig tegen spam doen. Door deze spijtige praktijk zien internetproviders zich genoodzaakt hun mailservers af te sluiten naar buiten toe, alleen eigen klanten die bij hen ingelogd zijn, kunnen hem nog gebruiken.

Ondertussen is het zover gekomen dat een groep moegetergde gebruikers een lijst heeft opgesteld van computers op het internet die hun mailserver poort open heeft staan. Aangezien dat aanleiding geeft tot spam, vinden ze dat die poort gesloten moet worden. Ze gaan nog een stap verder: ze willen geen post meer ontvangen van die servers in de "open poorten" lijst, en geven andere systemen de mogelijkheid het zelfde te doen. De lijst is beschikbaar op het internet, en kan gebruikt worden door systeembeheerders om alle mail vanuit die servers tegen te houden op hun systeem. Een systeembeheerder heeft altijd de mogelijkheid om het verkeer van een bepaald adres uit te sluiten, bv omdat er ongewenste post vandaan komt. Daarvoor geeft hij het IP adres in ergens in een bestand dat als filter dient. Ook kan hij gebruik maken van een lijst die ergens anders voorkomt, in dit geval de ORBS lijst. Hiermee sluit hij ook spammende computers buiten die hem misschien nog niet getroffen hebben, en werkt hij dus voorkomend. De lijst moet niet door hemzelf up to date gehouden worden, want dat doet de ORBS groep.

In de praktijk zitten die geen IP adressen in een lijstje te tikken. Ze hebben een computerprogramma ontworpen dat systematisch het internet afloopt, en alle mailservers uitprobeert. Er zijn 3 stadia in de ORBS test: (1) Als een nieuw onveilig systeem wordt ontdekt, komt dat eerst op een tijdelijke interne lijst terecht. De beheerder van het spamvriendelijk systeem wordt verwittigd en gevraagd de open poort te sluiten. Als dat niet gebeurd is na 30 dagen, komt de site op de publieke ORBS lijst terecht (2) , die door andere systemen als "blokkeerlijst" gebruikt kan worden. (3) Om de 3 tot 6 weken wordt elk systeem in de lijst opnieuw getest, en indien het geen spam meer toelaat, wordt het verwijderd uit de lijst. Wie wil weten of zijn eigen systeem of de provider waarmee hij werkt in de lijst zit, kijkt op www.orbs.org.

Stel dat je provider, of in grotere firma's de IT afdeling, e-mail blokkeert volgens het ORBS systeem van verdachte servers. Wat gebeurt er als je een bericht verstuurd hebt naar iemand die met een systeem werkt dat op de ORBS lijst staat? Niets, je bericht gaat gewoon door, en komt aan bij de bestemmeling. Wat gebeurt er als diezelfde persoon een bericht naar jouw probeert te sturen? Je eigen provider weigert het bericht; het komt niet bij je aan, en de verzender krijgt het terug binnen met een melding dat het geweigerd is omdat het voorkomt op de ORBS lijst. Dat kan je afleiden uit de technische mailgegevens aan het begin van het bericht dat terug binnenkomt. Er zit voor de verzender niets anders op dan zijn provider te contacteren.